ÆGIRSGADE X VII
19.12.2013 00:09 - 00:46
19.12.2013 00:09 - 00:46
Et brudstykke til
ÅBENT HJERNEBRUD OG ALVORLIG KRANIERYSTELSE vol. III
- Præsten uden Gud og Guden uden præst.
MENNESKETS PROCESSUELLE VILKÅR : VITAE PROCEDENDI : KAFKA OG ARENDT
ÅBENT HJERNEBRUD OG ALVORLIG KRANIERYSTELSE vol. III
- Præsten uden Gud og Guden uden præst.
MENNESKETS PROCESSUELLE VILKÅR : VITAE PROCEDENDI : KAFKA OG ARENDT
En af de første ting jeg hørte om Franz
Kafka var, at han var meget alvorlig og meget dyster. Jeg er åbenbart
tiltrukket af ting, der er dystre, for jeg syntes det lød som et tiltalende
træk ved en forfatter. Et par dage senere læste jeg Processen og
jeg fandt den – stik imod forventning – meget underholdende. Den var både
tragikomisk og absurd og jeg grinede meget mere en jeg gøs, da jeg læste den.
Dermed ikke sagt, at jeg ikke blev opmærksom på, at bogen også handler om -
hvor uhyggeligt og urealistisk der er - når systemerne og reglerne opløses, når
lov og kendsgerning bliver umulig at sondre fra hinanden, når fornuften vender
sig imod sin skaber, at forsøge at gennemskue og tolke det vilkårlige som et
udtryk for en systematik,* om forholdet imellem gud, menneskelivet, loven og
fornuften.. og den handler vidst også lidt om retssikkerhed og sådan noget. Men
jeg har aldrig forstået hvordan det kun skulle være en
alvorlig bog.
Når jeg læser bøger af Hannah Arendt - og
jeg bliver nød til at indrømme, at jeg ikke har faktisk læst særlig meget af
hendes forfatterskab og at jeg ofte kun læser på korte uddrag eller citater -
bliver jeg gjort opmærksom på mange af de samme forhold som jeg gør hos Kafka.
Men jeg griner ikke. Jeg græder, jeg græder, men forsøger at holde tårnene
tilbage eller får lyst til at græde, men er ude af stand til det.
Jeg tror at Arendt, ligesom Kafka,
beskæftiger sig med mange af ovennævnte spørgsmål og forhold, men i modsætning
til Kafka finder jeg hos Arendt et krav om at ting – ikke nødvendigvis kan –
men nødvendigvis SKAL forandres til det bedre.** Og at det – i
kraft af min menneskelighed – er mit personlige medansvar. Arendt er en kedelig
og konservativ filosof, en middelmådig antropolog, en middelmådig politisk
teoretiker, men ikke desto mindre en inspirerende moralist. Hvor mennesket hos
Kafka ofte er ”alene” i verden, stillet over for mekanismer, algoritmiske
systemer, maskiner, abstrakte subjekter og folkestemninger er mennesket hos
Arendt stillet over for andre mennesker – og sammen bør de stoppe systemerne og
de mennesker der ikke stopper sig selv.
De fleste onde handlinger bliver – banalt
nok – begået af mennesker der aldrig har besluttet sig for, om de ønsker at
være gode eller onde mennesker. Om ikke andet, giver det et marginalt håb om,
at tingene kunne blive bedre.. at der kunne genetableres en retning i
historien.
PS.
Kan EICHMANNs og JOSEF Ks anklager, de
efterfølgende ”retssager” og domsfældelser sammenlignes?
-----
* Forsøg har vist at duer der bliver
indespærret, og selv kan udløse en anordning der fodre dem – en indespærret
fugl taget i betragtning – har det udmærket. Skal man eksempelvis med næbet
trykke på en knap 20 gange, for at fuglefrø falder ned i en lille skål og 16
gange på en anden knap for at vand rinder ud af en hane lære duen systemet og
får således både mad og dirkke (hvor absurd den end lyder, er denne type af
forsøg som de såkaldte adfærdsforskere laver). Men ændre man systemet bag foderautomaterne – enten på en måde
så ”belønningen” udløses efter et tilfældigt antal næbtryk, eller konstruerer
en tilstrækkeligt sofistikeret og kompleks algoritme, mister duen forstanden..
eller faktisk, den bliver overtroisk: Når fuglen ikke kan gennemskue systemet –
måske fordi der ikke er noget system; måske den usynlige hånd er usynlig, fordi
den ikke eksisterer – begynder den at medinddrage hele sit liv i loven. Kommer
der måske på et tidspunkt fuglefrø, lige efter at den har skrabet to gange med
foden, løftet højre vinge, blinket og kigget sig over skulderen, begynder duen
at tro at der er kommet mad, netop fordi den udførte dette ritual. Så begynder
den måske at gentage ritualet.. og netop som den kan konstaterer at det ikke
var dét som religionen foreskrev, kommer der igen manna regnende fra himmelen.
Duens nøgne liv, de faktuelle kendsgerninger og den guddommelige lov flyder
sammen i én uskelnelig zone.
** Og hvis dette krav findes hos Kafka, er
det i hvert fald ikke ekspliciteret, men hvis det alligevel er, så er det i
hvert fald ekspliciteret rigtig dårligt. Nå, hvis dette ”krav” er der i Kafkas
forfatterskab, er som et krypto-normativistisk imperativ. I givet fald forsøger
han – som eksempelvis strategien i Michell Foucaults Overvågning og
straf, eller Galskabens historie– at beskrive åbenlyse
modbydeligheder så distanceret, så køligt konstaterende, så nøgternt, klinisk
og tørt, at det tvinger læseren til at tage normativ stilling. Det er både en
intelligent strategi, fordi man ikke fortællere ens læser hvad de skal tænke
eller føle eller – afledt heraf – gøre, men det er også en let og krysteragtig
strategi, fordi den ikke tør blotte sig, ikke tør give et bud, ikke selv tør at
sætte værdi i verden.
Det forsøg du beskriver, blev bedrevet af B. F. Skinner i 1930'erne. Han var mildt sagt en kontroversiel figur gennem hele sit liv, og adfærdsforskningens metoder har udviklet sig meget siden dengang.
SvarSletIkke desto mindre kan mange af duernes handlingsmønstre også observeres hos mennesker under visse betingelser. Nok mest eksemplarisk foran den enarmede tyveknægt og ved roulettebordet, men også i "mmorpg" genren af computerspil.
Disse spil er typisk designet til at fremelske psykologisk afhængighed med alle de teknikker som kan uddrages af den moderne adfærdsforskning.
Åh.. meget spændende. Det var faktisk præcis det jeg manglede at få at vide for at kunne læse og tænke videre. Tak !
SvarSletDer står forresten i mit notseshæfte over ting jeg skal huske, at jeg skal tage "kontakt til Nicolai og påbegynde en form for dialog imellem natur- og humanvidenskaberne" (det har faktisk stået der siden sidst du besøgte mig).
Men måske det her kunne være en anledning? har du lyst til at slå hovederne sammen i løbet af Januar? Det kunne både være hyggeligt og måske også interessent.
PS. du må gerne svare på beskeden på face eller på mail.. for jeg ser åbenbart ikke kommentarene her inde så hurtigt (jeg har først lige set den).
PPS. nu er jeg blevet sat til at få mail, når der kommer kommentar.. så nu kan du selv bestemme hvor du gerne vil skrive et svar.
Kh, S / A