Klokken er mange. Klokken er mange og flere og jeg skal
skrive automatskrift. Klokken er mange og jeg skal skrive automatskrift. Det
første perspektiv: der er flere forskellige måder man kan tænke på, hvor af
dette er en af dem. Det er dér man kan starte. Og sige, hvad har vi? Vi har
denne her og vi har denne her. Sådan her, på denne måde tænker de på: sådan
tænker de om sig selv og sådan tænker de gensidigt om hinanden. Og så er
metoden, naivitet og imitation. Naivitet er at være
godtroende, at lade selv utroværdige historier fortælle sig, at prøve at tro.
Lad os for en stund holde dette eller hind for sandt. Sige ja. Og sige: se,
hvad sker der efter ja’et? Hvordan folder æsken sig ud? Hvordan driver væren
sit væsen? Og det er netop i denne udfoldning at imitationens metode kan komme
ind i billedet. Gengive, udgive, udtale, selv at tænke videre, på tænkningens
måde, i loyalitet for tænkningens væsen. Lad det sætte sig under huden, under
tapet. Bliver et eller blive flere, afhængigt af oplæget. Det er i hvert fald
et muligt sted at starte. At der er flere der tænker forskelligt om hvad det
her helt fragmenterede lykke og sorg det er, og hvordan det skal forstås (Og at
de er i, men også bare er sin krop. Og det her bare er mig der er (i) min
krop). Prøve at forstå hvordan, de andre tænker det. At spørge til hvordan er
et indlevende spørgsmål. Et forsøg på at trænge ind under huden og selv være
det andet. Mens, hvorfor altid på forhånd er et ydre blik? Altså ikke hvorfor
inden fra, vores egne forklaringer og meninger, men da at forsøge at bygge et
ydre blik, en dybere forklaring. Men spørgsmålet er hvorfor man skulle
accepterer dette fortolkningssæt og denne forklaringsramme, hvis man altså
først og fremmest provisorisk godtager det, for over hoved at kunne stille
spøgsmålet i første omgang. Der er konsistens-argumentet, non-kontradiktions
princippet, men vi har imidlertid allerede gjort op med logikken, så det er at drage
de logiske konsekvenser af bruddet med binær logik. Der er forklaringen med
magt og det at man ikke selv kan bestemme. Eller som jeg selv ville sige det,
man kan stille spørgsmålet om hvilket etisk-politisk rum det åbner. Men igen
hvorfor?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar