22:22 -> 22:37 : 06.01.2014 : ÆGIRSGADE 17
VORES KULTUR ER
IKKE PRIMÆRT EN SKRIFTLIG KULTUR.
Ja,
vi har næsten afskaffet alfabetisme, men vores kultur er ikke primært en
skriftlig kultur. Det er primært en mundlig og en visuel kultur. Den er også i
vidt omfang en kvantitativ kultur. Jeg tilhører – i al beskedenhed – det kulturelle aristokrati, den vesteuropæiske / skandinaviske intelligentsia og hvor mange
bøger har jeg egentligt læst? Altså virkelig læst? Der står over 600 bøger på mine bogreoler, og hvis vi inkluderer
dem i min kælders kasser og dem jeg har i et digitalt format, ejer jeg – i en
alder af 26 år - nok omkring 1500 forskellige udgivelser og enkelte dublanter.
Jeg tør ikke engang tænke på hvor meget litteratur der er tilgængeligt for mig,
hvis jeg medregner folke- og universitetsbibliotekerne, internettet, de
forskellige boghandlere (både antikvariater og amazon.com). Gjorde jeg det, har
jeg svært ved at forestille mig hvilket menneske der på noget tidspunkt i den
hidtidige verdenshistorie der potentielt set har haft adgang til bare trekvart
så mange bøger, som der idag absolut ikke er noget odiøst ved at jeg har.
Dette
er ikke værket i den mekaniske reproduktions tidsalder. Det her er syn- / overfloden
i den digitale distributions tidsalder.
Nå,
men hvor mange af alle disse bøger har jeg så læst? Jeg har læst, at en akademiker gennemsnitligt set læser imellem 300-400 bøger i løbet at deres
livstid (gulp ! det glæder om at vælge med omtanke). Men i virkeligheden - uden
at foregive og uden at lyver over for mig selv – hvor mange værker har jeg da
læst? - 100? - 50? - 25? Det er i hver fald ikke mange. Jeg er overbevist om at
jeg har ”læst” flere romaner som
lydbøger end som bogbøger og jeg har formentlig lært lige så meget – hvis ikke
mere - af at lytte til optagede forelæsningsrækker end jeg har lært af at læse
i fagliterære værker. Nu er jeg jo – ej at forglemme -diagnosticeret med
dysleksi (ja, ordblindhed), men det er mit umiddelbare indtryk, at jeg læser
mere, både flere sider og flere timer, en langt hovedparten af alle mine med-
og modstuderende.
Vores
kultur er og bliver ikke – hovedsageligt – en skriftlig kultur. Det er en mundlig, fortælle tradition der er fremherskende, det er den occidentale narrativitet, som vi arbejder med. Vi kender den så godt, at vi automatisk
tilpasser selv trivielle begivenheder til skabelonen når de skal genfortælles
(også når det ikke er magt og anerkendelse det vigtigeste).
Ved siden af denne – og lad os nu blot
indrømme det, blødende romantiske, dybt religiøse – hermeneutiske fortælle
tradition, har vi, i den vestlige sprog- og kulturkreds også en anden observations-
og formidlingstradition: Kancellisproget. Og selvom lighederne, rødderne og den
aktuelle udformning formentlig er hhv. større, mere sammenfaldende og
tættere, end det er rart at indse, så er rationalistens afkoblede, distancerede og statiske perspektiver også domineret af en narrativ linearitet, en
fremadskriden der – med forskellige typer af udfordringer, kriser osv. – til
sidst ender hjemme i ”paradiset”. På nogen måder er aktiemarkeds fluktuationer måske endda mindre forudsigelige en spændingskurven på en middelmådig film,
roman eller røver- / livshistorie.
Det
ovenstående er blot en strøtanke, men jeg håber, at jeg før eller siden, for
lejlighed og mulighed til at undersøge både forholdet imellem den europæiske
fortælletradition og de moderne kvantitative virkelighedsmodeller og forholdet
imellem de verbale, de visuelle og de sproglige aspekter af vores kulturer.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar