Jeg
har længtes mod skibskatastrofer og mod hærværk og
pludselig død, er endnu en ung mand blevet i stand til at sige. Fordi det
utydelige nu er tydeligt, som netop dét: utydelighed. Fordi: revner, sprækker, flænger,
sår. Fornemme og ane: Det ramler, blafre, krakelerer. Siderne slår skår. Og i
alt, slår snart om i absurditet. Vi er så tæt på, at vi næsten kan røre
katastrofen, den nye åbning. Jeg ser mig omkring og det jeg ser er alle disse
unge mænd der ser sig omkring, og drømmer om, der længdes imod, at melde sig
ude. Definitivit, Uomgørbart, at trække sig til bage. At flytte til en isoleret
bjælkehytte. Der, at blive selvforsynende og lev et simpelt liv. Hente et glas
vand. Drikke et glas vand. Hente et glas vand til. Lade et glas vand stå. Blot,
at melde sig ud af virkeligheden. I øvrigt klippe sit kreditkort over, knække
sit sygesikringsbevis. Aldrig igen modtage en regning eller er reklame. En
længsel jeg kan forstå. Finde, men ikke genfinde. Eller et mindre sted, en
mindre mængde af mennesker. Faktisk forpligtende forpligtigelser. Enhed og
antagonisme. Men selv Heideggers hytte fik til sidst installeret rindende vand
og et toilet med træk og slip. Og nu vi er ved Schwarzwald og eftersom denne
litterære genre gør en dyd ud af ekskurs og association, var jeg forleden dag
kunde i spiritusforretningen på Værnedamsvej, hvor en rødmosset herre forførte
mig med historier og solgte mig en særdeles velsmagende flaske gin. Denne
flaske gin er brygget på syvogfyrre (47!) forskellige urter, alle plukket og
indsamlet inden for gåafstand af Heideggers hytte. Opskriften? Opfundet af en
britisk officer og pilot som voksede op i Indien, og blev diplomat i den
engelske zone i Tyskland efter verdenskrigen. Hans abe hed abe og ginen er opkaldt efter den. Ren eskapisme. Og hvad med den
unge mand i Walden? Hvornår bliver
det historisk muligt for dette subjekt at findes? Ingen forpligtigelser overfor
familie, børn, lokalsamfund. Eller for den sags skyld Knut Hamsuns Markens grøte: Angsten for moderniteten
og implicitte studier af fascismen. Så når lufthavnssociologiens fromme formand
(hint: hans efternavn starter med G) beretter om individuelle livshistorier, at
vi hver og især skriver vores egen biografi i skæret fra kollektivernes død, er
forsøget forsøg på at etablerer en historie at være en del af. De siger det og
de siger det igen. Og så siger de det atter engang og endnu en: Du er så
ufattelig rig og så ubegribelig fri. Utaknemmelige bæst. Du har alle
muligheder. Frit valg på samtlige hylder. Men – og det men er ret vigtigt - bliver
du ikke lykkelig har du kun dig selv, og ingen andre, intet ydre, ingen
omstændigheder at give skylden. Er du tilmed hvid, mand og heteroseksuel peger
pilen for alvor indad. Men livet er ikke kun et spørgsmål om de valg man
træffer, men også dem de andre tager. Vi er i hinandens hænder. At huske. Ingen
tåre og ingen anger, kan nogensinde gøre det gjorte ugjort. Man får aldrig et
blankt stykke papir og man startede for den sags skyld heller aldrig med et.
Der bygges på forhånd videre. Døden er endelig og kan aldrig vendes om.
Wiener-frisen og er løgn. Af den årsag alligevel sand, alligevel kunst.
Hukommelse og ulykke: man bliver aldrig hel igen, aldrig hel på ny. Intet
bliver igen det samme. Men det viser sig at flængen lappes, hukommelsen blødes
ud. Og det er endnu værre end da man aldrig blev hel igen. For det betyder
netop at uanset hvor meget det er, uanset hvor meget der er, så blegner det.
Bliver anderledes. De eneste beviser på at fortiden faktisk / nogensinde har
eksisteret man efterlades med er fysiske ar, bækken af blæk i huden. Hvem ville
vide af brud? At man kan ikke dele livet alligevel. Pædagogerne kender det
også. Den slags gør man kun én gang. Derefter knytter man sig ikke uforbeholdent
og inderligt, fordi det vides at de igen vil tage sig fra en. Videre: en enorm
interesse for 1930’erne? Et ønske om at finde ud af hvems udkastedhed der
udgøre den kastedhed som jeg, nu, her (med)udkaster: altså hvilken linje,
hvilket projekt, hvilke tilfældigheder osv. Hvordan jeg er blevet mulig historisk. Jeg håber og længes, men findes det?
Mon ikke de ved Solkongens hof, var i stand til at se, kunne relaterer til
spejlcaféerne? En kognitiv katastrofe. Gemenheden. At bringe børn i verden.
Gerne at ville kunne ytre: Jeg skylder ikke nogen noget. Men jeg skylder nogen
alt. Forældre, lærere, venner, vidt fremmede. Nogen har byttet. Nogen har byttet
mine øjendråber ud med kontaktlim. Der er blevet hældt mat hypoxi ud over alt.
Hvis jeg så, så jeg leende kranier over alle vegne. Angsten og dødsriget. Det
uendeligt lange perspektiv, hvor alt kunne blive gået igennem og foldet helt
ud. Og hvor det viser sig at sjælene er inkomplementerer, ikke kan lide
hinanden, at alt venskab og kærlighed byggede på misforståelser og
ufuldstændige fortolkninger. Men angst er også hvis verden er som solepsisterne
siger. Asiatisk i vælden, men heldigvis jeg ved, er I derude?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar